loading...
ابراهیم آبادیها
دعوت به همکاری

بعداز مدتها غیرفعالی بالاخره برگشتیم؛ برگشتیم تا با قدرت بیشتری ادامه بدیم... البته با یاری شما عزیزان:

#درصورتی که به نویسندگی در وبسایت علاقه مندید اینجا کلیک کنید.

#درصورتی که علاقه ای به نویسندگی ندارید اما مطلب یا تصویری مناسب وبسایت دارید اینجا کلیک کنید.

#لطفا به ربات تلگرامی سایت به آدرس ebrahimabadihabot@ نیز مراجعه کرده و از امکانات آن استفاده نمایید. باسپاس :))

شهدای روستا
جهت مشاهده زندگی نامه و وصیت نامه شهدا اینجا کلیک کنید
محمدکاضم فقیه بازدید : 300 سه شنبه 21 خرداد 1392 نظرات (0)

ماه رمضان یکی از ماههای پربرکت وبسیارمعنوی وماه تهذیب نفس که این ماه در هر دیاری که اثری از مسلمانی در آنجا باشد با شکوه وعظمت خاصی طی می شود لذا برآن شدیم تا گوشه ای از مراسمات معنوی ومحلی روستایمان را در این مکتوب بیاوریم تا نه به دست فراموشی سپرده شود و نه از اعمال آن محروم بمانیم...

برگزاری مراسمات مذهبی ماه مبارک رمضان درروستای ابراهیم آبادرستاق دارای ویژگیهای خاص خودش است که اندکی ازآن به قدر میسوررا به رشته تحریر درآورده ام:

   درشب اول ماه مبارک عمل استهلال توسط روحانی محل واهالی نماز جماعت برگزار می گردد که همگان بدانند که فردا روز اول ماه مبارک رمضان است.البته رسم روزه پیشواز گرفتن هنوز در بین اهالی ومخصوصا جوانان ونو جوانان کهنه نشده ومردم چندروز قبل از ماه مبارک به پیشواز میهمانی خدا می روند.

   برگزاری نماز جماعت صبح وهمچنین ظهر وعصر در مسجد جامع ابراهیم آبادبه امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی فقیه

   یکی از رسومات با حال وبامزه دراین ماه این است که بعداز نماز ظهر وعصر یکی از اهالی چاووش روستا(معمولا حاج عبدالحسین یا رضا میرجلیلی)دعای ماه مبارک رمضان را قرائت می کند وسپس شروع به خواندن دعای هرروز ماه مبارک می نماید که پس از گفتن نام آنروز(مثلا روز دهم)همه باالاتفاق با هم وبه شیوه خاصی می گویند:لااله الا الله... که این جمله براساس تعجب ونشان از گذران عمر شریف می باشد.که چقدرزود گذشت...دیدن وشنیدن این عمل فقط صفایش در همانجاست وقابل توصیف در کتبه نیست.

   یکی دیگر از رسومات مخصوصا در فصل تابستان این است که همه اهالی(مردان) به زیر سردر قلعه قدیمی وباعظمت ابراهیم آباد می آیند واز هوای خنک وباصفای آنجا استفاده می کنند وزنان نیز در حسینیه المهدی(عج)گردهم حلقه زده ویا به خواندن قرآن مشغولند یا مشغول آماده کردن افطاری (سبزی پاک کردن و...)هستند.

   یکی دیگر از رسومات بسیار پسندیده در این ماه عزیزدادن افطاری به صائمین درگاه حضرت حق می باشد که هر شب بعداز اقامه نماز جماعت مغرب وعشاء که این روزها باشکوه خاصی برگزار می شود- در حسینیه بزرگ المهدی(عج) برپاست.لذا مشاهده کلیه اهالی آبادی برسر سفره افطار ویکدلی وهمدلی آنان دیدن دارد.

   راستی جلسه ختم قرآن هم داریم، این جلسه درمنازل اهالی ده هرشب ساعت 21:15 برگزار میشود که سرخیر آن جناب آقای محمدرضا میرجلیلی است که از همینجا برای ایشان آرزوی سلامتی وعاقبت بخیری داریم.ایشان نیز از ذاکران اباعبدا... الحسین(ع)می باشد که این موهبت را از ابوی بزرگوار خویش مرحوم حاج محمد علی میرجلیلی به ارث برده است. جادارد دراین مجال از اساتید قرآنی گذشته وحال روستا یادی بنماییم:

اساتید وقاریان قدیمی درقید حیات: جناب آقای حاج محمد علی امینی، جناب آقای حاج غلامرضا سلطانی، جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی فقیه، جناب آقای محمدرضا میرجلیلی، جناب آقای حاج عبدالحسین رعیت و...

اساتید وقاریان درگذشته(یاد استاد): حضرت حجت الاسلام والمسلمین آشیخ میرزاحسن فقیه وفرزند برومندش آشیخ محمد مهدی فقیه(که اکثر اهالی آبادی تلاوت کلام نوررا از محضر ایشان بهره مندشده اند)، زنده یاد محمد حسین رعیت، مرحوم عبدالله رعیت زاده، مرحوم حاج محمد علی میرجلیلی، مرحوم حاج محمد حقیر، مرحوم حاج آقاحسین حسینی، مرحوم حاج استاد حسن رعیت و...

   ازدیگر رسومات محلی اهالی آبادی برگزاری جشن وگرامی داشتن شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع)درشب نیمه ماه مبارک است .

   برگزاری حلقه های تربیتی صالحین در هر شب ماه در حسینیه بزرگ المهدی(عج) ادب خوبی است که این سالها توسط دلسوزان وزحمت کشان پایگاههای بسیج محمد رسول ا... وام البنین ابراهیم آباد باب شده است ودر تمامی گروههای سنی به صورت جداگانه زن ومرد گرد هم نشسته وبا هم بحث وگفتگوی اخلاقی،دینی،مذهبی،سیاسی و... می نمایند.

   برگزاری احیاء شب های قدر که دیگه آخر حضور دل ومعنویات است در شبهای 19،21 و23 ماه مبارک رمضان با برگزاری مراسمات مختلف از ابتدای شب تا سحر(از جمله: قرآن سرگذاری- قرائت دعای جوشن وابوحمزه-قرائت قرآن توسط قاریان برجسته – عزاداری-سینه زنی- بیان خاطرات توسط قدیمی ها -  پخش فیلم و...)درحسینیه بزرگ المهدی(عج)ادامه داشته وخالی از لطف نیست.

   ازدیگر آداب مطلوب وپسندیده دراین ماه این است که صبح روز 21 ماه مبارک همزمان باسالروز شهادت مولای متقیان اهالی هیئت درحسینیه المهدی(عج)گرد هم جمع شده واز آنجا حرکت کرده وباخواندن اشعاری بس زیبا درکوچه ها وخیابان های ده قدم زده وبه منزل کسانی که از سال قبل تا امروز فوت کرده اند می روند ویادشان را زنده میدارند.درضمن هر ساله این دسته عزا به منزل شهدا نیز می روند که این مراسم با رفتن به حسینیه شهدا- دارالسلام وعزاداری برسر گلزار شهید گمنام ادامه یافته ودرنهایت با برگزاری نماز جماعت ظهر وعصر در مسجد جامع پایان می یابد.از این روز دیگر اهل دل یک جورهایی حالشان گرفته می شود چرا که کم کم خوان الهی در حال برچیده شدن است وآنکس که نتوانسته خدارا دراین ماه دریابد نادم وپشیمان است.

   ازدیگر رسوم محلی این ماه در روزهای پایانی ماه مبارک این است که درشب های آخر مثل شبهای ابتدایی ماه رمضان باز غوغایی برسر استهلال ماه شوال ودیدن ماه است.هنگامی که رویت ماه حاصل می شود از همانجا بعداز نماز مغرب وعشاء با گفتن تکبیر توسط رضا میرجلیلی همه تکبیر می گویند وعید فطر را به هم تبریک می گویند.

   صبح روز عید فطر اول صبح همه اهالی آبادی به منزل پدربزرگ ها-مادر بزرگ ها وبزرگان خویش می روند وضمن تبریک این عید سعید به طرف حسینیه المهدی(میعادگاه نماز عید فطر)عازم می شوند.بعداز اجتماع در حسینیه تنی چنداز بزرگان بهمراه جوانان ونوجوانان تکبیر گویان در کوچه ها راه افتاده وبه سمت منزل حاج آقا فقیه می روند که با خوشامد گویی حاج آقا همه به منزل ایشان رفته ودر مجالی این عید را به جناب ایشان تبریک گفته وپس از پذیرایی در آنجا ودعوت از ایشان دوباره تکبیرگویان به سمت حسینیه به راه می افتند. بعداز رسیدن به حسینیه همه این عید را به هم تبریک گفته(باجملاتی اکثرا بدین مضمون:عید شما مبارک باشه-نماز روزه هاتون هم قبول)وبرای استماع خطبه وبرپاداشتن نماز عید فطر دوشادوش هم به امامت حاج آقا فقیه آماده می شوند.

   پس از برگزاری نماز همه برسرسفره صبحانه نشسته وصبحانه ای را که اکثراهر ساله توسط حاج علی رعیت تدارک می شود میل می کنند.وبعداز صرف صبحانه تعدادی از بزرگان بهمراه روحانیت محل ونیز تعدادی از جوانان ونوجوانان  به منزل شهدا رفته واین عید را به خانواده های آنان تبریک می گویند. وپس از آن به حسینیه شهدا-دارالسلام وگلزار شهید گمنام رفته وخاطره آنان را گرامی می دارند.

   بعداز این کار ها دوباره به مسجد جامع رفته ونماز جماعت ظهر وعصر را برپا داشته وبرخلاف روز های گذشته که این وقتها صدای قاروقور آن بالا بود همگی به منزل بزرگ خویش رفته وبر سر سفره ناهار دلی از عزا در می آورند.

مانیز در سهم خود از تمامی خوانندگان التماس دعا داشته وانشاالله در هیچ یک از مراسمات فوق از خوردن سحری وافطار گرفته تانجواهای لیالی قدر اینجانب را از دعای خیر خویش محروم نسازند.

باتشکر از حوصله تان – محمدکاظم فقیه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبسایت جدید را چگونه ارزیابی میکنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 29
  • کل نظرات : 45
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 63
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 232
  • بازدید سال : 1,016
  • بازدید کلی : 29,276